VOOR HET KIND

De reis van het kind

 

Elk kind draagt een eigen wereld in zich,
een universum vol verhalen, beelden, gevoelens en
bewegingen die ontdekt en begrepen willen worden.


Bij UMAY gaat het niet om aanpassen,
maar om mogen zijn wie je al bent.


Soms zie je het— een kind dat onrustig eet,
moeite heeft met slapen, of worstelt met de prikkels van
de wereld om zich heen.


Andere keren voel je het—de gevoeligheid,
de diepe indrukken, de emoties die nog geen
taal hebben gevonden.


De wereld vraagt veel van kinderen.
Structuren, ritme en sociale interacties kunnen
groei brengen, maar ook spanning geven.


Niet elk kind beweegt mee in het tempo van buitenaf.
Sommigen gedijen in voorspelbaarheid,
anderen raken juist overprikkeld door verwachtingen en druk.


Spel wordt een verhaal.
Kunst een brug naar verwerking.
Ritme en natuur brengen een kind terug naar
zijn eigen stroom.


Kinderen mogen hier spelen als ontdekkingsreizigers in
hun eigen universum.

Als jonge helden die hun eigen avontuur schrijven,
op een plek van verwondering, creativiteit en veiligheid,
waar ze welkom zijn, precies zoals ze zijn.

 

UMAY beweegt samen met de kinderen

Kinderen groeien in een wereld die vaak sneller beweegt dan hun natuurlijke ritme.
Hun binnenwereld weerspiegelt zich in spel, lichaamstaal en de behoefte aan verbinding.

 

Ritme en rust – Een bedding van vertrouwen

Een evenwichtig ritme in slaap,
voeding en spel geeft houvast en veiligheid.

 

Sensitiviteit – Omgaan met prikkels

Kinderen ervaren de wereld diep. 
Spel, natuur en kunst helpen
om indrukken te verwerken en terug te keren
naar hun eigen kern.


Uitdrukking – Voelen zonder woorden

Niet alles laat zich in taal vatten.
Beeld, spel en ritme maken emoties tastbaar.


Evenwicht – Tussen structuur en vrijheid

Sommige kinderen zoeken kaders, anderen ruimte. 
Tussen vasthouden en loslaten groeit vertrouwen.


Groei – Zonder maatstaf

Ontwikkeling kent geen rechte lijnen.
Alles heeft zijn eigen tijd.

 

Onderwijs – Leren in balans

Sommige kinderen gedijen in structuur,
anderen in vrijheid.

 

Verbinding – Gezien en gedragen worden

Een kind groeit in ontmoeting.
Wanneer het zich gekend voelt, 
niet om wat het doet, maar om wie het is.


Voeding en zelfzorg – Zorg dragen voor het lijf

Voeding, adem en rust vormen een basis.
Niet als regel, maar om te wortelen.

 

Werkvormen bij UMAY – De Schatkist

Bij UMAY openen we een schatkist vol werkvormen die
aansluiten bij hun natuurlijke ritme en beleving.

 

Beeldend werken – Kleur en vorm als taal

Met penseel, krijt of klei geven kinderen
uitdrukking aan 
wat er in hen leeft.

 

Handwerken – Ritme als helend proces

De herhaling van steken en bewegingen brengt
kalmte en 
versterkt de fijne motoriek.

 

Storytelling – Kracht van imaginatie

Sprookjes en beeldtaal openen een wereld waarin
gevoelens mogen stromen en begrepen worden.

 

Muziek, ritme en zang – C8 van de ziel

Door ritme en melodie vinden kinderen een natuurlijke
balans 
in hun ademhaling en emoties.

 

Spel en Beweging – Binnenstebuiten ontdekken

Beweging helpt kinderen om hun lichaam te voelen,
spanning los te laten en spelenderwijs de wereld te ontdekken.

 

Kinderyoga – Grounding

Yoga ondersteunt kinderen om spanning los te laten
en terug te keren naar hun eigen ritme.


Natuurbeleving – Leven met de seizoenen

Buiten zijn brengt rust en helpt kinderen de natuurlijke stroom
van verandering te ervaren.

 

Tekening lezen – Innerlijke taal

Lijnen en kleuren vertellen een verhaal dat soms
dieper gaat dan woorden.


[Lees hier meer over de werkvormen]


"Eerst je lijf in, dan de wereld in."